Поради батькам



Пам’ятка батькам обдарованих дітей 


• Створіть безпечну психологічну атмосферу дитині в її пошуках, де вона могла б знайти розраду у разі своїх розчарувань і невдач.
• Підтримуйте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до ранніх невдач. Уникайте негативної оцінки творчих спроб дитини.
• Будьте терпимі до несподіваних ідей, поважайте допитливість ідеї дитини. Намагайтесь відповідати на всі запитання, навіть якщо вони вам здаються безглуздими.
• Залишайте дитину одну і дозволяйте їй, якщо вона бажає, самій займатися своїми справами. Надлишок опіки може обмежити творчість.
• Допомагайте дитині формувати її систему цінностей, не обов’язково засновану на її системі поглядів, щоб вона могла поважати себе і свої ідеї поряд з іншими ідеями та їх носіями.
• Допомагайте дитині задовольняти основні людські потреби, оскільки людина, енергія якої скута основними потребами, рідко досягає висот у самовираженні.
• Допомагайте дитині долати розчарування і сумніви, коли вона залишається сама в процесі не зрозумілого ровесникам творчого пошуку: нехай дитина збереже свій творчий імпульс.
• Поясніть, що не на всі запитання дитини завжди можна відповісти однозначно. Для цього потрібен час, а з боку дитини — терпіння. Вона має навчитися жити в інтелектуальному напруженні, не відкидаючи своїх ідей.
• Допомагайте дитині цінувати в собі творчу особистість. Однак її поведінка не має виходити за межі пристойного.
• Допомагайте дитині глибше пізнати себе. Виявляйте симпатію до її перших спроб виразити таку ідею словами і зробити зрозумілою для оточення.





Поради Девіда Льюїса(американського психолога)щодо розвитку обдарованої дитини 


1. Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.

2. Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.

3. відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.

4. Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.

5. Надавайте дитині можливість у виявленні турботи.

6. Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.

7. Показуйте дитині цікаві місця.

8. Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.

9. Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.

10. Ніколи не карайте дитину приниженням.

11. Купуйте дитині книжки за її інтересами.

12. Привчайте дитину самостійно мислити.

13. Регулярно читайте дитині чи разом з нею.

14. Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.

15. уважно ставтеся до потреб дитини.

16. Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.

17. Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.

18. Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.

19. Хваліть дитину за навчальну ініціативу.

20. Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.

21. У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.

22. Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.

23. Допомагайте дитині бути особистістю.

24. Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.

25. Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.

26. Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.

27. Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.


ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ ТА НАВЧАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ У СІМ’Ї 

Виховання дитини стає ще більш складним завданням, якщо людина є батьком обдарованої дитини. Які поради з виховання дитини можуть стати корисними в цьому випадку? Іноді виховання обдарованої дитини може також вимагати спеціальних навичок виховання.


- Розпізнати обдарованість: багато батьків хочуть сподіватися, що їхні діти є в якійсь мірі обдарованими. Так як це - правда, що різні діти володіють різними талантами і здібностями, є просто ті діти, які знаходяться на самому верху. Головноюпо радою з виховання є здатність розпізнати, чи є ваша дитина насправді надзвичайно обдарованим. На додаток до цієї поради з виховання відноситься рада для виявлення певних ознак. Ваша дитина може бути обдарованим, якщо він здатний завершити роботу набагато швидше, ніж його однолітки. Він може бути також здатний читати і розуміти речі, які не призначені для його віку. Ваш обдарована дитина також може виявляти особливі здібності в мистецтві чи інших галузях.

- Запросити про допомогу: це необов'язково повинен бути рада з виховання, наступний за розпізнаванням обдарованості. Однак він може бути корисними радою для тих батьків, які не впевнені, як вчинити, або у кого є обдаровані діти, з якими складно впоратися емоційно. Пропонований рада з виховання полягає в тому, щоб вашої дитини протестували професіонали. Ви також можете звернутися за спеціальною підтримкою до шкільних консультантам, або попросити у них особливих рекомендацій, які можуть допомогти вашій дитині.

- Беззастережна любов: можливо, одним з ключових рад по вихованню, є необхідність переконатися в тому, що ваш обдарована дитина росте звикли до безумовної любові та прийняття. Ви повинні спілкуватися зі своєю дитиною добре і пояснювати йому, що ви любите його таким, яким він є, а не за те, що він добре вчиться в школі або чудово виконує всі завдання. У той же час доброю порадою по вихованню є демонстрація подяки і хвали за певні досягнення, переконайтеся в тому, що ви говорите своїй дитині, що ви все одно будете його любити, навіть якщо він не отримає прекрасну оцінку або похвальну грамоту.

- Знання реальності: наступним до поради по безумовної любові, є рада з виховання, який полягає в тому, що ваша дитина повинна знати, що не завжди все може бути ідеально. Це дуже важливий рада з виховання, так як обдаровані діти можуть з легкістю розчаруватися, у міру того, як вони будуть дорослішати, якщо щось буде виходити не так, як вони цього хочуть.

- Різноманітність навчальних дослідів: один з хороших порад з виховання включає різнобічність. Обдарованим дітям може запросто набридати те, що вони з легкістю пізнали. Пропонуйте їм різноманітність тем і навчальних дослідів. Це дасть вам можливість дізнатися, його сильні сторони зацікавленості, і допоможе підтримувати його навчання на здоровому балансі. Частиною цієї ради є також навчання вашої дитини соціальних тем. Може бути, корисно давати йому переглядати різні освітні книги і диски, але також не забувайте давати йому приєднуватися до ігрових груп. Дозвольте йому спілкуватися з іншими дітьми.

- Не перевантажуйте його: у той час як хорошим радою з виховання є пропозиція різних освітніх дослідів, дуже важливо не перевантажити дитину цим. Ви могли записати свою дитину на уроки віолончелі, на плавання, на уроки просунутої математики, читальні групи і безліч інших занять. Так ви можете розглядати свою дитину вже як дорослого з такою кількістю обов'язків. Пам'ятайте, що ваша дитина, ще просто дитина, тому дозвольте йому насолодитися невеликий грою і дитячим відпочинком.

Виховувати обдаровану дитину нелегко, але приємно. Тому, на думку зарубіжних та вітчизняних психологів, батькам у вихованні обдарованої дитини потрібно

дотримуватися таких рекомендацій:

· Відвідуйте зі своєю дитиною музичні заняття, спектаклі, кіно, крамниці, гуляйте разом. Не ведіть з нею «дитячих» розмов, спілкуйтеся на рівних. Читайте їй більше книг, грайтеся в слова. Звичайна прогулянка, похід в магазин цілком підходять для словесних вправ.

· Стимулюйте природну зацікавленість енергію вашої дитини, серйозно відповідайте на її запитання, розвивайте здатність до узагальнення. Попросіть дитину коротко переказати сюжет фільму, сформулювати тему вистави, прочитаної книги. Хай ваша дитина більше говорить про свої почуття, висловлює свою думку з того чи іншого питання. Навчайте дитину відстоювати свою думку.


· Обдарованій дитині необхідне інтелектуальне середовище, тому знайдіть інших дітей і дорослих, з якими вона могла б обговорювати цікаві питання.


Заохочуйте дитину до складання розповідей, казок, пісень, написання картин. Виконуйте роль секретаря.

Досі ми говорили про позитивні сторони обдарованої дитини, які треба підтримувати і розвивати. Дійсно, обдаровані діти мають багато позитивних рис, але це не означає, що у них не має особистих проблем. Перша — це своєрідний розрив між розумовим та фізичним розвитком дитини. Наприклад, відставання в розвитку дрібної моторики і моторної координації від високого рівня пізнавальних здібностей дитини. Це можна виправити, якщо батьки спеціально приділятимуть увагу тренуванню дрібних м'язів кисті руки. Дуже корисні ігри з мозаїкою, нанизування намистин, ґудзиків на нитку, шнурування черевиків, ігри з дрібним конструктором, ліплення з глини і пластиліну, малювання паличок, кружечків.

Часто батьки обдарованої дитини жаліються, що вона не сприймає зауважень і критики дорослих. їм здається, що дитина вперта, не хоче іти на компроміс. Як же вчинити?

Згадаємо одну із ознак обдарованості—це висока чутливість, і зрештою — вразливість обдарованої дитини. Такі діти вимагають до себе уваги і визнання. Іноді конфлікт виникає через те, що ми неправильно розуміємо, а тому—і неправильно оцінюємо мотиви поведінки дитини в тій чи іншій ситуації. Тому не буде помилкою, якщо дорослі першими підуть на компроміс. Потрібно намагатися ставитися до дитини як до інтелектуально багатої особистості, поважати її точку зору, наче вона доросла.


Обдарована дитина встановлює для себе високі стандарти, але рідко досягає успіху у будь-якій справі. Висока критичність щодо себе змушує її бути постійно невдоволеною результатами своєї праці, формує негативне самосприйняття та низьку самооцінку.


Батьки не повинні критикувати невдачі дитини і вимагати, аби щодня вона показувала високий результат. Треба дати їй зрозуміти, що успіхи й невдачі часто трапляються в житті.



Поради психолога: 9 причин забрати у дитини її гаджет





Електронні пристрої роблять наше життя набагато простішим і легшим. Ми постійно на зв'язку з близькими, можемо ділитися фотографіями, враженнями. Можемо розвиватися і пізнавати нове. Але, на жаль, не завжди користування цими пристроями буває розумним. Особливо, коли справа стосується дітей, які мають необмежений доступ до своїх гаджетів.

1. У ранньому віці починають формуватися взаємини з людьми.
До 2 років мозок дитини збільшується в три рази. Голос батьків, їх дотик, спільні ігри можуть допомогти дитині сформуватися саме таким чином, щоб потім встановлювати нормальні емоційні зв'язки з іншими людьми. Але у малюків, які вже в такому малому віці мають доступ до гаджетів та постійно дивляться мультфільми-все трохи інакше. Їх нервова система починає гірше розвиватися, це погано впливає на концентрацію уваги і сприйняття оточуючих людей.

2. Без планшета і телефону діти не відчувають залежності.
«Технології приваблюють людей тим, що у віртуальному світі можна нескінченно пробувати щось нове. Дуже складно відмовитися від їх використання саме тому, що немає ніяких обмежень в задоволенні своїх бажань », - говорить доктор Гері Смолл, професор психіатрії та директор Центру довголіття при Каліфорнійському інституті неврології. Одним натисканням на кнопку дитина може отримати бажане. Саме тому вона звикає до смартфону моментально і, на відміну від дорослої людини, не завжди може контролювати себе.

3. Не буде зайвих сліз.
Якщо у людини є схильність до чого-небудь, вона дратується, якщо у неї це відняти. Так відбувається в будь-якому віці. Тому, коли дитина робить істерику, не поспішайте знову давати їй планшет тільки заради того, щоб заспокоїти. Це принесе лише тимчасове полегшення.
«Якщо ці пристрої стають головним інструментом, щоб заспокоїти і відвернути маленьких дітей, то яким чином розвиватимуться їх власні внутрішні механізми саморегуляції?» - Запитує доктор Дженні Редескі. Краще постаратися заспокоїти дитину добрим словом, обіцянкою сходити погуляти або відволікти цікавою історією.

4. Стане кращим сон
Доведено, що використання електронних пристроїв у вечірній час несприятливо впливає на якість сну і погано позначається на стані на наступний день. Нервова система відпочиває в період 21:00 - 1:00. Однак багато підлітків нехтують цим відпочинком, замінюючи його на більш захоплююче проведення часу. І, на жаль, менш корисне.

5. Підвищиться інтерес до навчання.
Багато батьків помічають, що смартфони постійно відволікають дитину і робить її більш розсіяною.
«Ці пристрої деколи замінюють практичну діяльність, необхідну для розвитку сенсомоторних і візуально-рухових навичок, які важливі для навчання», - додає доктор медичних наук Бостонського університету Дженні Редескі.
Відео- і онлайн-ігри також здатні обмежити творчу уяву дитини. І не варто лякатися того, що дитині, можливо, зараз нудно. Якщо йому нудно - значить, є привід щось придумати. Саме так у дітей розвивається здатність творчо мислити.

6. Дитина стане більш товариською.
Ми вчимося бути ввічливими, намагаємося не зачіпати інших людей саме тому, що, одного разу образивши когось, в пам'яті назавжди залишається образ певної реакції на наші слова. І з часом стає зрозуміло, що варто говорити, а що може заподіяти біль іншому. Але, на жаль, коли ми спілкуємося онлайн, ми не можемо чути інтонацію, не здатні побачити мову тіла, вираз обличчя. Ми не можемо відчути змін у настрої людини. Тим часом всі ці навички є основою для встановлення людських взаємин.
«Технології здатні зробити процес спілкування простішим», - говорить шкільний психолог з Бостона, доктор Кейт Робертс. «Але, коли ми маємо необмежений доступ до такого виду спілкування, ми починаємо забувати про живі зустрічі. Деякі діти взагалі намагаються уникати природних проявів людської природи, тому що їм так набагато легше ».
Дитині необхідно постійно наживо спілкуватися зі своєю сім'єю, з однолітками, адже тільки так вона зможе навчитися проявляти співчуття, розуміти природу інших людей. Тільки живе спілкування навчить її відчувати себе невимушено в компанії інших людей, що дуже знадобиться в дорослому віці.

7. Фізичний стан залежить від активності.
Як правило, якщо ми користуємося своїми гаджетами, то перебуваємо в статичному положенні. І часом кілька годин здатні просидіти в одному положенні, захоплені подіями на екрані пристрою. Чи варто говорити, що така малорухливість може стати однією з причин збільшення ваги не тільки у дорослих, але і у дітей. За даними дослідження, діти, яким батьки не дозволяють виходити в інтернет зі своєї спальні, набагато рідше страждають ожирінням.

8. Природна дитяча доброта збережеться довше.
Чим пізніше дитина зіткнеться з проявом насильства, тим краще. Не секрет, що багато відеоігор грунтуються на принципі боротьби. Зловживання такими іграми притупляє чутливість маленької людини до жорстокості і може виховати в дитині переконання, що агресія - це непоганий спосіб вирішення проблем.

9. Немає нічого більш важливого, ніж спокій дитини.
Величезний потік інформації, часом зайвої і шкідливої, робить навіть дорослу людину неспокійною. Що ж тоді говорити про дітей, які ще менш стійкі до різних хвилювань. Хтось щось сказав в соцмережі, можливо, якось принизив, і дитячий спокій порушений. Адже набагато легше написати, ніж сказати в обличчя, а значить, збільшується і ймовірність виникнення подібних ситуацій, які є величезним стресом для підлітків.


Граючи - навчати, граючи - виховувати





М. Єфименко говорив: «Граючи – навчати, граючи – виховувати». Рухливі та спортивні ігри виховують силу, спритність, витривалість, відвагу, рішучість, ініціативу, товариську взаємовиручку. Добираючи рухливі ігри враховується відповідність мети заходу, час дня, умови проведення, вік дітей, їх підготовленість. Ретельно продумуються прийоми активізації дітей. Пропонуються нові персонажі, яскраві атрибути, різнокольорові іграшки, природний матеріал ( листя, жолуді, каштани, горіхи). Після закінчення гри дітям пропонується виконати самомасаж з цим природним матеріалом. Головне у грі – залучити дітей до активної дії, дати змогу вправлятися в рухах, викликати радісний настрій. Цьому сприяє чітке, виразне, емоційне пояснення гри, показ рухів, творчі завдання.
Щоб не знижувалась рухова активність при повторенні гри, не спадав інтерес до неї змінюємо під час гри посібники та обладнання (лави на шнури, кубики, дуги, обручі, якими позначали будиночки в грі «Знайди свій будиночок»), ускладнюємо правила для ведучого (ловити в обмеженому просторі, вибігати з «нори», ловити з зав’язаними очима). Внесення різних доповнень привчає діяти в ускладнених умовах, сприяє розвитку і вдосконаленню рухів.
Великий інтерес викликають у дітей ігри спортивного характеру, ігри – естафети. Частину з них діти придумають самі: «Хто швидше», «Із квадрата в квадрат», «Через два квадрата», «Перекинь м’яч на поле суперника», «Яка команда швидше передасть м’яч через кільце в корзину».
В рухливі ігри вводимо інтелектуальні навантаження, де синтетично поєднуються дві складові: рух за для нього самого, а також одночасне виконання певного розумового завдання.
Ігрова діяльність знаходить своє застосування на протязі всього перебування дитини в дитячому садку. Найбільша нагорода для нас є самостійна організація дітьми ігор, які вивчались під час занять.
Особливий заряд радості, бадьорості дарують дітям і дорослим спортивні розваги, свята, Дні здоров'я: «Козацькі забави», «Здоров’я дитини – майбутнє родини», «Здрастуй, зимонька-зима», «Космічні зустрічі», «Щоб ніколи не хворіти», які проводяться в театралізованій формі, з використанням яскравого, нетрадиційного обладнання.
На них діти не лише демонструють свої досягнення в спорті, а і пропагують здоровий спосіб життя, безпеку життєдіяльності, товариські стосунки. Вони пробуджують уяву дітей, допомагають виховувати витримку, цілеспрямованість, вчать вигравати і програвати, розуміти, як від успіху кожного залежить перемога всієї команди. Розкута обстановка на спортивних заходах допомагає дітям проявити себе, індивідуальні нахили та власні бажання.

Немає коментарів: